اگر امامت ركنی از اركان اسلام است، پس چرا حتی یك آیه در قرآن كریم به امامت علی(ع) و فرزندان آن حضرت

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اندیشه جويان و آدرس mohammad-taha.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد
.






آمار مطالب

کل مطالب : 450
کل نظرات : 48

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 553
باردید دیروز : 155
بازدید هفته : 912
بازدید ماه : 907
بازدید سال : 2498
بازدید کلی : 207608
اگر امامت ركنی از اركان اسلام است، پس چرا حتی یك آیه در قرآن كریم به امامت علی(ع) و فرزندان آن حضرت
پرسش: اگر امامت ركنی از اركان اسلام است، پس چرا حتی یك آیه در قرآن كریم به امامت علی(ع) و فرزندان آن حضرت تصریح نكرده است؟
 
پاسخ: بدون تردید براساس عقل سلیم و فطرت پاك انسانی و روایات معتبری كه در دست داریم، امامت ركنی از اركان اسلام است و اسلام بدون امامت پایدار نخواهد ماند. اما نكته اساسی در اینجا این است كه لازمه ركنیت امامت برای اسلام این نیست كه باید تمام جزئیات امامت به روشنی و صراحت در قرآن كریم ذكر شده باشد، و اگر جزئیات امامت صراحتاً در قرآن ذكر نشده باشد، دلیل بر این خواهد بود كه امامت ركنی از اركان اسلام نیست!به عنوان نمونه و براساس روایات ارزشمندی كه از پیامبر اسلام(ص) به دست ما رسیده است، نماز ستون خیمه دین و یكی از اركان مهم دین اسلام شمرده شده است، و نیز حج و زكات كه جایگاه والایی در نظام ارزشی اسلام دارند، اما در عین حال جزئیات این اركان مهم دین اسلام در قرآن صراحتاً بیان نشده است، در كجای قرآن از تعداد ركعات نماز، یا از ركوع و سجود و ذكرهای آنها و دیگر دستورات مهم اقامه نماز سخت به میان آمده است؟ در كجای قرآن از مناسك حج و تفاصیل اجرایی آن ذكری به میان آمده است؟ همچنین در مورد زكات و سایر ارزش های والای اسلام این نكته كلیدی وجود دارد كه قرآن كریم، غالباً به اصول و كلیات، اشاره می‌كند و بیان جزئیات را به شخص رسول خدا(ص) واگذار نموده است، زیرا اوست كه عهده دار بیان جزئیات و مطابقت دادن آن با قرآن است، به عنوان نمونه آن حضرت به اصحاب خود می‌فرمود: «صلّوا كما رایتمونی اصلّی» همان گونه كه من نماز می‌خوانم، شما هم نماز بخوانید.
در روایت آمده است كه ابو بصیر از امام صادق(ع) درباره آیه شریفه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم» پرسید. امام صادق(ع) فرمود: این آیه پیرامون علی(ع) و حسن(ع) و حسین(ع) نازل شده است. ابوبصیر می‌گوید به امام صادق(ع) گفتم: مردم می‌گویند: اگر این آیه درباره علی و اهل بیت ایشان آمده است، پس چرا نامی از علی(ع) و اهل بیت ایشان در قرآن نیامده است؟ امام صادق(ع) در پاسخ فرمود: به مردم- مخالفین ما- بگویید كه نماز بر پیامبر(ص) نازل شد اما خداوند متعال از سه ركعتی یا چهار ركعتی بودن نماز نام برد و این رسول خدا بود كه نماز را برای مردم تفسیر می‌نمود.
و نیز زكات بر پیامبر(ص) نازل شد، اما از نصاب زكات و اینكه در هر چهل درهم بایستی یك درهم زكات پرداخت نمود، نامی به میان نیامده و این پیامبر و رسول خدا(ص) بود كه نصاب زكات را برای مردم بیان فرمود.
و باز وقتی فریضه حج نازل شد، خداوند سبحان به مردم نفرمود كه، هفت دور طواف انجام دهید، و این رسول و فرستاده خدا بود كه احكام طواف و حج را برای مردم بازگو فرمود. همچنین آن حضرت درباره معرفی اهل بیت شریف خود بارها سخن گفت و خداوند متعال هم گفته های پیامبر(ص) را درباره اهل بیت خود تصدیق فرمود: «انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیراً» خدا فقط می‌خواهد هرگونه آلودگی را از شما خاندان رسالت بزداید و شما را به گونه ای ویژه پاكیزه گرداند. (احزاب- 33) و پس از نزول این آیه شریفه بود كه رسول خدا، علی و حسن و حسین و فاطمه (علیهم السلام) را در خانه «ام سلمه» زیر عبای خویش جای داد و سپس فرمود: بارالها هر پیامبری اهل و یادگارانی دارد، و این چند نفر (علی، حسن، حسین و فاطمه) اهل بیت و یادگاران من هستند.
پس از سخن پیامبر در حق اهل بیت(ع)، ام سلمه گفت: آیا من از اهل بیت تو نیستم؟ پیامبر(ص) فرمود: تو عاقبت به خیرخواهی بود، اما اینان اهل بیت و یادگاران من هستند. بنابراین پیامبر گرامی(ص) در موارد زیادی حضرت علی(ع) را به عنوان امامت معرفی و نصب فرمودند، در حالی كه با دیگران هیچ گاه چنین تعامل و ارتباطی نداشتند. از طرفی مگر نام دیگران كه ادعای امامت بعد از پیامبر اسلام را كردند در قرآن كریم تصریح شده است!

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

تعداد بازدید از این مطلب: 152
|
امتیاز مطلب : 61
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود